9,3
913 beoordelingen
Terug naar overzicht
Combo-Hilux-Hybrid-48V-Hilux-GR SPORT-exterieur-stilstaand

Reviews: Toyota Hilux 48V Hybrid en GR SPORT

Nederlandse autopers voelt vernieuwde Hilux-versies aan de tand in Turkije

De Toyota Hilux is nu ook verkrijgbaar als Hilux Hybrid 48V en als stoere Hilux GR SPORT, de absolute topversie. Beide modellen zijn direct te bestellen. In magisch Cappadocië – UNESCO-werelderfgoed in het hart van Turkije – testten Nederlandse autojournalisten deze nieuwe Hilux-uitvoeringen tijdens een spectaculaire (off-)roadtrip tot het uiterste. We hebben de reacties van de Nederlandse automedia voor je op een rij gezet.

Toyota-Combo-Hilux-Hybrid-48V-GR SPORT-exterieur-stilstaand
In een notendop

De afgelopen 55 jaar heeft de Toyota Hilux een reputatie opgebouwd als een uitzonderlijk sterk en betrouwbaar voertuig. Deze twee nieuwe Hilux-versies borduren voort op dat succes. De Toyota Hilux Hybrid 48V is de eerste Hilux met een mild-hybride aandrijflijn, die zorgt voor extra vermogen en koppel bij het wegrijden en bij het accelereren, zonder concessies te doen aan laadvermogen, trekcapaciteit en off-road-eigenschappen. Er is ook een nieuw topmodel: de Toyota Hilux GR SPORT met sportieve designelementen en technische verbeteringen aan chassis, ophanging en remmen die de prestaties op elk terrein verder aanscherpen.

Werkpaard in trainingspak

AutoRAI.nl is onder de indruk van de Hilux GR SPORT. “Off-roaden is in deze pick-up kinderspel. Zelfs als je denkt dat je niet verder kunt, brengt deze Toyota je naar de eindbestemming en weer terug. De dubbele cabine biedt ruimte voor vijf personen en onder de motorkap ligt een 2,8-liter dieselmotor met 204 pk en 500 Nm. De bediening van de pick-up voelt lekker old school aan. Meer spoorbreedte, verbeterde ophanging, sterkere remmen en meer comfort zorgen voor betere prestaties on- en off-road. Dit is de meest ultieme Toyota Hilux tot nu toe, een werkpaard in trainingspak.”

Toyota-Hilux-GR SPORT-exterieur-dynamisch-zand
Lees meer Bekijk de video
Toyota-Hilux-Hybrid-48V-exterieur-dynamisch-vooraanzicht-zand
Extra zetje

FemmeFrontaal had wat twijfels over de Hilux Hybrid 48V. “Eerlijk is eerlijk: ik moest even slikken bij het woord ‘hybride’ in combinatie met ‘Hilux’. Gaat die techniek niet ten koste van de brute off-road-skills van deze pick-up? Kort gezegd: nee. Integendeel zelfs. De Hilux Hybrid 48V stelt absoluut niet teleur. Het 48V mild-hybridesysteem ondersteunt de dieselmotor met 12 kW extra vermogen en 65 Nm extra koppel wanneer dat nodig is. Geen wereldschokkende cijfers, maar wél precies genoeg om je net dat extra zetje te geven als je met 3.500 kilo aan trailer een helling oprijdt.”

Lees meer
Toyota-Hilux-GR SPORT-exterieur-stilstaand-zijaanzicht
Rijden over maanlandschap

AutoReview roemt vooral het vertrouwensgevoel. “Voor de dynamische introductie van de Hilux GR SPORT koos Toyota voor Cappadocië, een onherbergzame streek in Turkije. Het lijkt er wel een maanlandschap, maar dan met rivieren. Die neemt de GR SPORT met zijn waadhoogte van 700 mm moeiteloos. Bergen, zwaar terrein, de Hilux maalt er niet om. Onder alle omstandigheden voelt de Hilux GR SPORT betrouwbaar en solide. Het vertrouwen dat de Toyota Hilux GR SPORT inboezemt, is fenomenaal. Ook al rijd je in Nederland merendeels op het asfalt, alleen de gedachte dat je er overal mee terechtkunt, is gaaf.”

Lees meer
Multi Terrain Select System

BestelAuto gaat in op Multi Terrain Select System, een nieuw systeem op de Hilux 48V Hybrid. “Met MTS worden de besturingssystemen van de auto – aandrijfkracht, ophanging en hydraulische remdruk – aangepast om de tractie, wendbaarheid en stabiliteit in verschillende rijomstandigheden te verbeteren. Er zijn zes modi: Dirt, Sand, Mud, Deep Snow en Rock. Er is ook een Auto-modus, daarin beoordelen sensoren rondom het voertuig continu de wegomstandigheden en passen ze automatisch de juiste besturingsinstellingen toe. Die Auto-modus stond standaard aan op onze Hilux en voldeed prima in alle omstandigheden, zelfs tijdens onze workshop off-road-rijden.”

Toyota-Hilux-Hybrid-48V-interieur-stuur-dashboard
Lees meer
Toyota-Hilux-Hybrid-48V-exterieur-stilstaand-achterkant
Vooral veel soepeler

AutoRAI.nl reed ook in de Toyota Hilux Hybrid 48V. “De Hilux Hybrid 48V is alleen leverbaar als Double Cab. Dat komt omdat de 48V-batterij van 7,6 kg onder de achterbank is geplaatst. Anders heeft Toyota geen ruimte voor de batterij. De toevoeging van het 48V-systeem verhoogt op papier de efficiëntie en het rijcomfort. Een elektromotor-generator ondersteunt de dieselmotor bij accelereren. Dat voel je ook echt. Bij lagere toeren heb je veel meer ‘push’. Tijdens het remmen wordt energie teruggewonnen. De elektromotor maakt het stop-startsysteem sneller en stiller. Doordat de startmotor niet nodig is, herstart de dieselmotor soepeler.”

Lees meer
Ontdek de Toyota Hilux Inschrijven Toyota nieuwsbrief