9,2
803 beoordelingen Powered by TNS
Terug naar overzicht
Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-hero-dlrsts.jpg

Toyota presenteert de nieuwe GR86

Betere prestaties, dynamiek en boxermotor

De Toyota GR86 is een evolutie van de GT86, waarbij de klassieke opstelling behouden blijft. De hoogtoerige viercilinder boxermotor heeft een grotere cilinderinhoud en levert meer vermogen en koppel. De rijeigenschappen zijn naar een nog hoger niveau getild dankzij een stijvere carrosserie, gewichtsbesparing en een lager zwaartepunt. De Toyota GR86 maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021 en verschijnt in het voorjaar van 2022 op de markt.

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-1140-expertise.jpg
Expertise van Toyota GAZOO Racing

De Toyota GR86 is de nieuwste toevoeging aan het drieluik van pure Toyota sportauto’s, dat verder bestaat uit de Toyota GR Supra en Toyota GR Yaris. Voor al deze modellen is gebruikgemaakt van de expertise van Akio Toyoda (Master Driver en CEO/President Toyota Motor Corporation) en Toyota GAZOO Racing, de racedivisie van Toyota waarmee het meedoet aan het World Rally Championship (WRC). Toyota GAZOO Racing is de huidige wereldkampioen van het World Endurance Championship (WEC).

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-555-expertise.jpg
Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-1140-intensere-rijbeleving.jpg
Intensere rijbeleving

Het exterieurdesign van de Toyota GR86 is een evolutie van dat van de GT86. Verschillende stijlkenmerken van andere GR-modellen zijn te zien, zoals de L-vormige LED-dagrijverlichting of de grille met rooster in G-motief. De afmetingen van de GR86 zijn vrijwel gelijk aan die van de GT86. Wel is de GR86 10 mm lager en de wielbasis is 5 mm groter. De zitpositie van de bestuurder is 5 mm lager, wat samen met het lagere zwaartepunt verder bijdraagt aan een intensere rijbeleving.

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-1140-vergrote-cilinderinhoud.jpg
Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-555-vergrote-cilinderinhoud.jpg
Vergrote cilinderinhoud en meer vermogen

Bij de nieuwe GR86 staat de boxermotor centraal. De motor vormt de basis voor de sportieve prestaties en draagt bij aan het lage zwaartepunt van de auto. De viercilinder is qua bouwwijze gelijk aan het blok van de GT86, maar de motorinhoud is gestegen naar 2.387 cm3. Ook nam het vermogen met zo’n 17% toe naar 172 kW/234 pk bij 7.000 t/min. Daardoor is de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u een seconde korter: 6,3 seconden (6,9 met automaat). De topsnelheden van de GR86 liggen op 226 km/u (handgeschakeld) en 216 km/u (automaat).

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-1140-lichtgewicht.jpg
Lichtgewicht én verbeterde wendbaarheid

Geweldige rijeigenschappen zijn hét kenmerk van de GT86. Om het extra vermogen van de Toyota GR86 volledig tot zijn recht te laten komen, zijn onderstel en carrosserie aangepast met lichtere en sterkere materialen. Ook zijn op strategische plaatsen verstevigingen aangebracht. Dit resulteert in een gewicht dat ongeveer 20 kilogram lichter is dan zijn voorganger.

Daarnaast zorgt de nieuwe elektronische stuurbekrachtiging voor een directe besturing en een verbeterde wendbaarheid. Alle controlesystemen – ABS, Brake Assist, Traction Control, Vehicle Stability Control en Hill Start Assist – zijn standaard, evenals een noodremsysteem.

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-1140-interieur.jpg
Interieur van alle gemakken voorzien

Bij het interieur van de GR86 ligt de focus op de rijder. Bedieningselementen zijn intuïtief gepositioneerd. In de centrale armsteun zit een bekerhouder, twee USB-poorten en een AUX-aansluiting. Het multimediasysteem omvat onder andere DAB+ radio-ontvangst en smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast is gedacht aan een goede ondersteuning van het lichaam tijdens het rijden. De nieuw ontworpen sportstoelen zijn voorzien van afzonderlijke pads. De focus op het rijden komt ook terug in het kleurgebruik: zwart met zilveren accenten of zwart met dieprode details in de bekleding, stiksels en vloermatten.

Toyota-presenteert-de-nieuwe-GR86-555-interieur.jpg

Toyota verwacht de nieuwe GR86 in het voorjaar van 2022 op de Europese markt te brengen waaronder Nederland. De prijzen maakt Toyota nog bekend.

Inschrijven Toyota nieuwsbrief
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.